Нові напрями руху сучасної освіти
Магістрантка факультету журналістики ЗНУ Крістіна Бут взяла участь у Міжнародній науково-практичній конференції «Викладання іноземних мов в Україні та за її межами: досвід і виклики», що відбулась 21-22 березня у Прикарпатському національному університеті ім. В. Стефаника.
У конференції брали участь запрошені іноземні експерти та українські викладачі-випускники програм міжнародних обмінів і підвищення кваліфікації, саме тому їх досвід можна вважати універсальним і передовим.
Якщо спробувати зробити узагальнення із представлених доповідей, можна звернути увагу на кілька тенденцій, важливих для успішного функціонування сучасної світової вищої школи (не тільки щодо вивчення мов):
1. Розвиток soft skills. Це надпрофесійні навики, які не пов’язані з професійними уміннями фахівця, але потрібні для досягнення успіху в роботі. Доповідачка конференції Рос Райт (Ros Wright) слушно зазначила, що насправді необхідно називати ці навички essential skills (базові, необхідні). До них належать: уміння працювати у команді, налагоджувати комунікацію, вирішувати конфлікти, емоційна компетентність, лідерство, менеджмент самого себе (селф-менеджмент), стресовий менеджмент. Більш детально можна ознайомитись, переглянувши ілюстрацію.
Спікер також зазначила, що впроваджуючи soft skills, можливо тренувати навики володіння студентів іноземними мовами – так, наприклад, для студентів із нижчим рівнем застосовувати модель AAA (ілюстрація моделі нижче), а для вищих рівнів – модель розв’язання конфліктів.
Ці навики є також надзвичайно важливими у журналістиці, тому необхідно звертати увагу на їх пропрацювання під час навчання майбутніх журналістів – як долати конфлікти у редакції; проблемні питання журналістської етики; взаємодія аудиторія – медіа.
2. Рольові моделі.На конференції акцент цієї теми було зосереджено на учнях школи, але досвід можна застосовувати і для студентів, популяризуючи менш відомі, але потрібні професії.
Так, наприклад, спікерка Катерина Шляміна розповідала, що серед молоді рольовими моделями є зірки – актори, співаки тощо, які можуть бути взірцями навіть незважаючи на їхній негативний життєвий приклад (погані звички, скандальність). А інші важливі професії (лікарі, біологи, фотографи) залишаються поза фокусом уваги молодих осіб.
Така сама ситуація і на журфаках – запитайте будь-якого першокурсника або першокурсницю, ким вона хоче стати? Впевнені, що багато з опитуваних не вагаючись відповідатимуть «Телеведучою!». Але ж у журналістиці є ще газетярі, оператори, інженери монтажу, редактори, кореспонденти… Саме тому дуже важливо упродовж чотирьох років навчання за цією спеціальністю на бакалавраті розповідати про всі посади, які можуть бути запропоновані за фахом, наводити приклади цікавих особистостей, які працюють у цих сферах, показувати фільми, непересічні кадри з роботи…
Наприклад, фотографка National Geographic Емі Вітале (Ami Vitale) для того, щоб робити свої яскраві кадри, зображала панду у відповідному вбранні; годинами стояла у крижаній воді та ночувала з осиротілим носорогом. Цей ентузіазм разом із ефектом від результатів роботи може стати взірцем для наслідування.
Інший приклад – Роберт Вуд, інженер і винахідник, який розробив крихітних бджіл-роботів.
Саме такі незвичайні особистості можуть надихати учнів і студентів обирати не «мейнстрімні» професії і не боятись помилок.
3. Принципи National Geographic Learning. Їх кілька:
· позитивний фідбек від вчителя або викладача;
· використання сторітелінгу (небанальні історії, які можуть слугувати рольовою моделлю або просто зацікавити та надихнути учнів або студентів);
· активне застосування мультимедійних матеріалів – Bringing the World to the Classroom(Приносячи світ у клас);
· поширювати знання про навколишнє середовище, базові принципи поваги та любові до природи;
· освіта, яка приносить задоволення учням/студентам і вчителям/викладачам.
Сума застосування цих принципів, як впевнені представники National Geographic Learning, є запорукою успішного функціонування сучасної освіти.
Ще раз звертаємо увагу, що досвід, згаданий у статті, є універсальним і може бути застосований кожним викладачем на будь-яких дисциплін всіх спеціальностей.