Експерти, викладачі та студенти обговорювали в ЗНУ питання медіаграмотності

19 травня на факультеті журналістики відбувся круглий стіл на тему: "Перспективи викладання медіаосвіти для студентськоі молоді" за участю професора Львівського національного університету імені І.Франка Бориса Потятиника. Аби обговорити проблеми медіаграмотності, на захід завітали не тільки викладачі ЗНУ та студенти, які вивчають видавничу справу, але й гості з Класичного приватного університету.

Варто зазначити, що круглий стіл відбувся в рамках реалізації проекту "Південноукраїнський центр медіаграмотності", що здійснюється за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Втілення проекту в життя передбачає запуск Інтернет-сайту Центру, виїзні лекції в Дніпропетровську, Кіровограді та Херсоні, а також запрошення до ЗНУ відомих медіаекспертів. Реалізовуватиметься ця програма на базі факультету журналістики ЗНУ вже восени, а зараз фахівці обговорюють, на які питання варто звернути особливу увагу.

Під час круглого столу його учасники говорили про те, що включають у себе поняття «медіаграмотність» та «медіаосвіта», кого вони стосуються та хто і на яких рівнях має опікуватися цією ланкою освіти.

«Імунітет від патогенного впливу медіа – це основна ідея медіаосвіти та медіаграмотності», зазначив гість університету Борис Потятиник. Він також додав, що медіабізнес може бути небезпечним, оскільки у гонитві за рейтингами, за популярністю, він нехтує відповідальністю.

Професор КПУ Зиновій Партико згадав про рівні медіаосвіти – починаючи від дитячого віку, коли батьки можуть впливати на формування звичок власних дітей, до людей старшого віку, світогляд яких дуже важко змінити. Викладач ЗНУ, модератор круглого столу Катерина Сіріньок-Долгарьова, навела як приклад медіаосвіти роботу американських спеціальних центрів для людей похилого віку, де вони можуть навчитися користуватися комп’ютером, Інтернетом, створювати власні сторінки в соціальних мережах.

Дискусія виникла навколо питання, чи потрібно навчати медіаграмотності в школах, а саме – чи доцільно виокремлювати для цього цілий курс. Професор КПУ, медіатренер Інна Пенчук розповіла про власний досвід роботи з дітьми, зазначивши, що створення власного медіапродукту допомагає дітлахам відрізняти правдиву інформацію від фейкової. А от заступник декана факультету журналістики Віктор Костюк вважає, що навчати медіаграмотності може кожен вчитель, звертаючи увагу учнів на приклади з літератури. Йшлося, зокрема, про книгу Уласа Самчука «Марія», де розповідається про особливості роботи газети «Пролетарська правда».

Викладач ЗНУ Наталя Виговська підкреслила, що вміння визначати неправдиву інформацію особливо актуальне в умовах війни. «Регіональні журналісти були до цього не готові», - зазначила вона.

Йшлося під час круглого столу і про те, що на грамотність в галузі використання медіа немає «запиту зверху», тобто держава не зацікавлена в громадянах, що вміють мислити. Наголошували учасники круглого столу і на важливості формування критичного мислення, яке допоможе відрізнити правдиву інформацію від неправдивої.

Наприкінці засідання його учасники обмінялися власними визначеннями понять «медіаграмотність» та «медіаосвіта», домовилися про нові зустрічі та спільні проекти та зробили фото на згадку.