Студенти журналісти взяли участь у майстер класі з медіаосвіти Бориса Потяти
18 травня на факультеті журналістики відбувся майстер-клас з медіаосвіти та медіакритики, який провів гість ЗНУ – завідувач кафедри нових медій Львівського національного університету імені Івана Франка, Інституту екології масової інформації, професор Борис Потятиник. Участь у заході взяли студенти напрямів «Журналістика» та «Реклама і зв’язки з громадськістю».
Окрім студентів на зустрічі були присутні викладачі факультету журналістики, у числі яких – заступник декана факультету журналістики з навчальної роботи, доцент Віктор Костюк, доцент кафедри журналістики Мирослава Чабаненко та інші.
Захід відкрив декан факультету, професор Володимир Манакін. Він представив учасників і презентував гостю факультет журналістики ЗНУ. Зокрема, зазначив, що їхній факультет – єдиний на території Південно-Східного регіону України, де підготовка журналістських кадрів ведеться виключно державною мовою, є також група англомовних журналістів, які спеціалізуються на міжнародній журналістиці.
Звертаючись до присутніх, Борис Потятиник зауважив, що приїхав на запрошення представників факультету журналістики. Для студентів він презентував два окремих напрями діяльності – медіаосвіту та медіакритику, остання має стати у нагоді саме фахівцям з журналістики.
Викладач львівського університету, перед усім, визначив коло застосування та основні завдання, які має виконувати медіаосвіта. Це поняття включає у себе досить широкий спектр відомостей та формування комплексу компетенцій, які дозволяють фахівцю як оцінювати інформацію, так і створювати власну. Власне мадіаосвіта спрямована на навчання шкільної аудиторії та їхніх батьків адекватному сприйняттю інформації, яка подається у ЗМІ та соціальних мережах – це стосується пропаганди, критичного ставлення до телепередач, кінофільмів, новинної інформації – з метою формування ії безпеки у суспільстві. Цей розділ, як зауважив фахівець, може стати у нагоді, перед усім, для журналістів, які створюватимуть освітні теле-радіопередачі та рубрики для дітей і їхніх батьків.
Проте, головним відгалуженням для журналістів-медійників є медіакритика. Борис Потятиник докладно розповів про методи верифікації інформації у ЗМІ, соцмережах тощо і продемонстрував на прикладі вітчизняних та закордонних медіа, яким чином можливо знайти джерело походження інформації, відрізнити правдиві факти і матеріали від містифікацій, фейкових новин, вказав на окремі методи маніпулювання свідомістю та використання різноманітних прийомів, зокрема сексистських, з метою пропаганди та формування негативної думки у суспільстві тощо. Будучі ознайомленими з цими та іншими прийомами, медіафахівець зможе сам розпізнавати неправдиву інформацію і навчити інших, зокрема школярів, відповідно правильно реагувати на пропагандистські матеріали, у тому числі агресивного та іншого негативного характеру.
Як зазначив гість зі Львова, корисною для майбутніх журналістів та медійників може бути книга Жана Бодріяра «Симулякри і симуляція», яка знайомить із ситуацією, що панує сьогодні в інформаційному суспільстві. Автор вказує на існування в побуті та інформаційному просторі великої кількості фальшивих сутностей, сурогатів, так званих «копій копій», які все більше забирають нашої уваги, відволікаючи від справжнього життя. Це також стосується й інформаційних ресурсів, зокрема Борис Володимирович вказав на ряд таких в Україні, окремі з них відповідно позиціонують себе такими – гумористичний сайт вигаданих новин «Репортажист», сатиричне онлайн-видання «UaReview», фейкові твіти деяких новинних видань світу тощо.
Головним моментом майстер-класу від фахівця медіасправи стало практичне навчання присутніх в аудиторії студентів щодо розпізнавання правдивої/неправдивої інформації та пошук її справжніх джерел, а також з формування у студентів світогляду медіабезпеки.
Олена Листун